dissabte, 12 de desembre del 2009

Metàfores de l'aprenentatge amb l'ordinador


A classe hem tractat diferents metàfores:

La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor

La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne

La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador

La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina

Podem establir la següent relació:

L’ordinador com a tutor

A“utillatge químic”, l’ordinador fa de professor i tutoritza l’activitat a l’alumne. Avalua les respostes que l’alumne contesta de manera cibernètica.

D’aquesta manera, l’alumne aprèn de manera individualitzada davant de l’ordinador. Aprèn relacionat, amb imatges, definicions...

Em sembla una bona tutoria ja que corregeix els errors de l’alumna de forma immediata i en qualsevol moment.



L'ordinador com a alumne

L'ús educatiu de l'ordinador està centrat en l'alumne. Ell controla la màquina i no a l'inrevés l'alumne és necessàriament reflexiu i actiu; és ell qui "ensenya". El llenguatge de programació Logo i l'objecte gràfic anomenat tortuga seria un exemple de micromon on el nen pot desenvolupar estratègies de resolució de problemes.

Recordo que a quart de primària vaig fer servir el Winlogo i em va agradar molt.

Em sembla una bona proposta que l'actitud de l'alumna sigui activa i reflexiva davant de l'ordinador, ja que no tot són llibres i més llibres. També es pot aprendre d'altres maneres i aquesta és una d'elles. M'agrada també l'adaptació del nen al seu món "micromón".


L'ordinador com a simulador

Permeten un aprenentatge per descoberta on l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous. El grau de llibertat de l'usuari és més limitat que en el cas del Logo.

A classe vam jugar amb el Crayon Pyhsics i va ser el que més em va agradar de tots els esmentats. M'agrada perquè és un simulador que fa pensar, tant a nens com a adults; a part de ser molt entretingut i crear vici.


L'ordinador com a eina

Vam copiar el següent dictat al Word:

LA VACA SUÏSSA

Quan jo m’embranco en una causa justa
com en tell sóc adusta i arrogant,
prou s’ha acabat aneu al botabanc
vós i gallega i tamboret de fusta .

La meva sang no peix la noia flaca
ni s’amistancen amb el cafè podent.
Vós no sou qui per grapellar una vaca
ni un àngel que baixes expressament.


Després, el company del costat ens el corregia i marcava quines faltes hi havien. Aleshores, ens ho tornavem a mirar i decidiem si la falta marcada era correcte o no.

Mitjançant això vam poder veure noves formes d'expressió gràcies a l'ordinador. És una manera clara, estimulant i eficaç d'emprar l'ordinador per a tasques rutinàries.


CONCLUSIÓ

Ha estat una manera d'aprenentatge molt entrentinguda mitjançant els exemples de cadascuna de les metàfores.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada